Jag tycker som sagt väldigt mycket om att sticka, och ibland vill jag ge bort stickning också. Med det sagt vill jag inte nödvändigtvis sälja mina alster, för jag tycker det är svårt att begära ett rimligt pris för ett stickat plagg. Många vill inte betala för timmarna som är nedlagda i ett stickat plagg utan tycker att det blir alldeles för dyrt.

Istället ger jag gärna bort alster, och framförallt då till de jag vet uppskattar det och förstår vad det är de har fått. Som i fallet med mitt förra blogginlägg när jag gav bort en Strýta till min mamma, eller som nu när min syster fått en Diagon Alley Jumper i sommarpresent. Hon visste inte om att hon skulle få något över huvud taget, så det blev en total överraskning. Kul!

Eftersom min syster har svårt för ull valde jag att sticka tröjan i ett garn som är 50/50 ull och bomull, nämligen Debbie Bliss Mia i färgen 51024. Garnet köpte jag på en mässa i London, och jag har tillräckligt för att kunna sticka flera andra saker i det om jag skulle vilja.

Nu när jag har stickat i nästan två år har jag insett vikten av att sticka ett prov för att kontrollera stickfastheten, så med det här projektet såg jag till att börja med just det.

Tack och lov har jag och min syster i stort sett samma storlek, så jag stickade den storlek jag trodde skulle passa mig, och den passade henne perfekt! Det var också första gången jag stickade vriden resår, och vad fint det blev!

Lämna en kommentar